ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ


poeta greco Ignoto

ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ

poetagreco.blogspot.com





 
ιστολόγιο

        poetagreco.blogspot.com

            poeta greco Ignoto
      " ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ "



              PRESENTATIONS 


       Κατάλογος Παρουσιάσεων: 
( οι κατωτέρω παρουσιάσεις δεν σημαίνει ότι 
έγιναν υποχρεωτικά υπό την επίγνωση και συμπεφωνία
του παρουσιαζομένου) 
[ η απαρίθμηση με βάση τη χρονική σειρά κατάθεσης των παρουσιάσεων, και όχι αλφαβητικά ] 

 
/ - Γιώργος Καραντώνης (παρουσίαση-συνέντευξη)

/ - Δημήτρης Κούνδουρος (παρουσίαση-συνέντευξη)

/ - Κυριάκος Χαραλαμπίδης (ενδεικτική εργογραφία ποίησης) 

/ - Μαρία Κυρτζάκη (ενδεικτική εργογραφία ποίησης) 

/ - Ρόης Παπαγγέλου (ενδεικτική εργογραφία ποίησης) 

/ - Ρόης Παπαγγέλου "Πλους στην ποίηση του Ρόη Παπαγγέλου" - ποιήματα και κριτικά σημειώματα - (από το προσωπικό του αρχείο)

/ - Δημήτρης Φιλελές (παρουσίαση ποιητικής συλλογής) [Αντι...σώματα, 2020]

/ - Γ.Θ. Βαφόπουλος (παρουσίαση ποιητικής συλλογής) [Τα ρόδα της Μυρτάλης, 1931]

/ - Ρόης Παπαγγέλου (αλιεύματα από την ποίηση του Ρόη Παπαγγέλου - κριτικά σημειώματα και ποιήματα) 

/ - Ρόης Παπαγγέλου (περιδιάβαση στην ποίηση του Ρόη Παπαγγέλου - 33 ποιητικά βιβλία) 









ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ 
ΠΟΙΗΤΗΣ 
"ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗ - ΑΠΟΛΟΓΙΑ"


Γιώργου Καραντώνη 
Απολογία


Συνέντευξη με τον ποιητή
Γιώργο Καραντώνη




[ για να εμφανιστεί η συνέντευξη-παρουσίαση του ποιητή Γιώργου Καραντώνη πατήστε με το ποντίκι: στο κέντρο του εξωφύλλου ή στη δεξιά αναφορά με τον τίτλο της συνέντευξης]




ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ 
ΠΟΙΗΤΗΣ
"ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΥ - ΜΥΘΟΥΡΓΙΑ"




[ για να εμφανιστεί η συνέντευξη-παρουσίαση του ποιητή Δημήτρη Κούνδουρου πατήστε με το ποντίκι στο κέντρο του εξωφύλλου ή στη δεξιά αναγραφόμενη στήλη με τον τίτλο της παρουσίασης] 





ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: 
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
ενδεικτική εργογραφία ποίησης


Κυριάκος Χαραλαμπίδης (γένν. 1940)

Ενδεικτική εργογραφία ποίησης

 

 

 

ΠΟΙΗΣΗ:

 

1961: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Πρώτη πηγή», Αθήνα,  (1η ποιητική συλλογή)

  <  δες, μεταξύ άλλων, την επαινετική κριτική του Νικηφόρου Βρεττάκου για αυτή την εναρκτήρια ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραλαμπίδη στο περ. Επιθεώρηση Τέχνης, 1961, τ. 77, Μάϊος 1961.>

 

1967: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Η άγνοια του νερού», Ίκαρος, Αθήνα, (2η ποιητική συλλογή)

 

1973: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Το αγγείο με τα σχήματα», Λευκωσία, (3η ποιητική συλλογή)

< Η τρίτη, κατά σειράν έκδοσης, ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραλαμπίδη «Το αγγείο με τα σχήματα», εκδοθείσα εν Λευκωσία, 1973, (σ.96) αποτελείται από 55 ποιήματα, συνθεμένα από το 1962 έως και το 1972.

   Σύμφωνα με την κριτική:

      Σε σχέση με τις δύο προηγούμενες ποιητικές συλλογές του (εκδοθείσες και οι δύο εν Αθήναις), τώρα ο ποιητής ανοίγεται σε ποιήματα μεγαλύτερης έκτασης ως προς το μέγεθος (δισέλιδα, τρισέλιδα, ένα τετρασέλιδο).

      Ενδιαφέρουσα είναι η εισαγωγή μιας ανθρώπινης μορφής, του Ριμάκο σε 5 ποιήματα, κατά το υπόδειγμα των Μαθιός Πασχάλης, Στράτης Θαλασσινός (του Γιώργου Σεφέρη), Μάξ, Κωνσταντίνος (του Τάκη Σινόπουλου), κ.Ίβο του (του Βασίλη Στεριάδη).

/ - για βιβλιοκριτική δες στο: Γ.Π. Σαββίδης, «Εφήμερον Σπέρμα», Ερμής, 1978, σ.16-172.> 

 

1977: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Αχαιών ακτή», Λευκωσία,  (4η ποιητική συλλογή)

< Η ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραλαμπίδη «Αχαιών ακτή» επανεκδόθηκε στα 2003 από της εκδ. Άγρα, Αθήνα.

  Ο τίτλος αναφέρεται στην αρχαία ελληνική ιστορία και συγκεκριμένα στην εγκατάσταση των Μυκηναίων (Αχαιών, Ahajava) στην νήσο Κύπρο.>

 

1982: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Αμμόχωστος Βασιλεύουσα», Ερμής, Αθήνα, (5η ποιητική συλλογή)

< Και αυτή η ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραλαμπίδη, «Αμμόχωστος Βασιλεύουσα» επανεκδόθηκε από τις εκδ. Άγρα, Αθήνα, στα 1997.>

 

1989: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Θόλος», Ερμής, Αθήνα,  (σ.61),   (6η ποιητική συλλογή)

< Και αυτή η ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραμπίδη, «Θόλος» επανεκδόθηκε από τις εκδ. Άγρα, Αθήνα, στα 1998.>

 

1995: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Μεθιστορία», Άγρα, Αθήνα,  (7η ποιητική συλλογή)

 

2000: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Δοκίμιν», Άγρα, Αθήνα, (8η ποιητική συλλογή)

 

2003: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Αιγιαλούσης επίσκεψις», Άγρα, Αθήνα, (ποίημα)

 

2006: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Κυδώνιον μήλον», Αγρα, Αθήνα, (9η ποιητική συλλογή)

 

2012: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Ίμερος», Μεταίχμιο, Αθήνα, (10η ποιητική συλλογή)

< Η ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραλαμπίδη είναι τυπωμένη σε πολυτονικό σύστημα.

   Η διάρθρωση της ποιητικής συλλογής «Ίμερος» (2012) του Κυριάκου Χαραλαμπίδη:

/ - 1. Στίγμα θεάς

/ - 2. Κρίση

/ - 3. Μηλίτης έρως

/ - 4. Αφροδίτης ευπάθεια

/ - 5. Κυθέρεια

/ - 6. Άδωνις

/ - 7. Έγχεος Αφροδίτη

/ - 8. Ιερά Πορνεία

/ - 9. Όραννα χελίδιο

/ -10. Στη γλώσσα της υφαντικής

/ -11. Μετά θάνατον έρως

/ -12. Ελένη

/ -13. Ελανδρος

/ -14. Στον αργαλειό

/ -15. Αχιλλεύς

/ -16. Μενέλαος

/ -17. Αυτοείδωλο

/ -18. Για τη δωδεκάχρονη Ελένη….

/ -19. Στης Ωριάς το κάστρο

/ -20. Αγαμέμνων

/ -21. Του πρωτομάστορα η γυναίκα

/ -22. Αλέξανδρος

/ -23. Ήρων

/ -24. Συμφέρουσα Νείκωνος

/ -25. Μύρτις

/ -26. Λίλαια

/ -27. Όταν το άγαλμα συναπαντάει αυτόν που δάκρυσε μόλις τον είδε

/ -28. Ο σαλπιγκτής

/ -29. Λαίδη Χάμιλτον

/ -30. Πυγμαλίων

/ -31. Αναθηματικό από το Κούριον >

 

2013: Κυριάκος Χαραλαμπίδης, «Στη γλώσσα της υφαντικής», Μεταίχμιο, Αθήνα, (11η ποιητική συλλογή)

< Η ποιητική συλλογή του Κυριάκου Χαραλαμπίδη «Στη γλώσσα της υφαντικής», Μεταίχμιο, Αθήνα, (σ.115) είναι τυπωμένη σε πολυτονικό σύστημα.  

       Ο ποιητής στο τέλος κάθε ποιήματός του καταθέτει τον χρόνο γραφής, εκτεινόμενο χρονικά από το έτος 2002 (ένα μόνον ποίημα) έως το έτος 2012.

    Η ποιητική συλλογή συμπληρώνεται με σημειώσεις (σ.104-113) όπου ο ποιητής σε παραπομπές δίνει στοιχεία για όρους, έννοιες και για ιστορικά γεγονότα που αναφέρει στα ποιήματα της συλλογής του. >













ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: 
ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΤΖΑΚΗ

ενδεικτική εργογραφία ποίησης


Μαρία Κυρτζάκη

Ενδεικτική εργογραφία ποίησης

 

ΠΟΙΗΣΗ:

1966: Μαρία Κυρτζάκη, «Σιωπηλές κραυγές»,  (1η ποιητική συλλογή)

1973: Μαρία Κυρτζάκη, «Οι Λέξεις», Ικαρος, Αθήνα, (σ.60),  (2η ποιητική συλλογή της)

< Η ποιητική συλλογή της Μαρίας Κυρτζάκη «Οι λέξεις» αποτελείται από δύο μέρη:

     α) Ανίχνευση: 20 ποιήματα (χρόνος γραφής: 1968-1971)

     β) Απόπειρα Εξόδου: 13 ποιήματα (χρόνος γραφής: 1970). 

 / - βλέπε: εγκωμιαστική βιβλιοκριτική της συλλογής της Μαρίας Κυρτζάκη «Οι λέξεις» από τον Γ.Π. Σαββίδη, «Εφήμερον Σπέρμα (1973-1978), Ερμής, 1978, σ.149-153).> 

1976: Μαρία Κυρτζάκη, «Ο κύκλος», (3η ποιητική συλλογή)

1982: Μαρία Κυρτζάκη, «Η γυναίκα με το κοπάδι», Ύψιλον, Αθήνα, (σ. 46), (4η ποιητική συλλογή)

1986: Μαρία Κυρτζάκη, «Νύχτα»  Αθήνα, (σ.32),  (5η ποιητική συλλογή)

1989: Μαρία Κυρτζάκη, «Ημέρια νύχτα», (6η ποιητική συλλογή)

1992  Μαρία Κυρτζάκη, «Σχιστή οδός», (7η ποιητική συλλογή)

2000: Μαρία Κυρτζάκη, «Μαύρη θάλασσα», (8η ποιητική συλλογή)

2002: Μαρία Κυρτζάκη, «Λιγοστό και να χάνεσαι», (9η ποιητική συλλογή)

2005: Μαρία Κυρτζάκη, «Στη μέση της ασφάλτου, Ποιήματα 1973-2002», Καστανιώτης, Αθήνα, (συγκεντρωτική έκδοση)

 < Η Μαρία Κυρτζάκη στη συγκεντρωτική έκδοση ποιημάτων της «Στη μέση της ασφάλτου» συγκέντρωσε τις εννέα ποιητικές συλλογές που είχε εκδώσει μέχρι τότε.>

 

 

/ - δες, μεταξύ άλλων, το αφιέρωμα στη Μαρία Κυρτζάκη του περ. «Χάρτης» 27, Μάρτιος 2021.

Επιμέλεια αφιερώματος:

/ - Γιώργος Βέης,

/ - Αθηνά Βογιατζόγλου









ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: 

ΡΟΗΣ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ

 ενδεικτική εργογραφία ποίησης

Ρόης Παπαγγέλου

Roy Papangelou 

Ενδεικτική εργογραφία ποίησης

 

Ρόης Παπαγγέλου  (γένν. 1941)

 

 

Ενδεικτική εργογραφία Ποίησης – εκδοθέντα έργα:

 

 

ΠΟΙΗΣΗ:                       

 

1974: Ρόης Παπαγγέλου, «Ρωγμές. (Ποιήματα 1960 -1973)», Αθήνα, (1η ποιητική συλλογή)

 

1974: Ρόης Παπαγγέλου, «Στροφές. (Ποιήματα 1973 -1974)», Αθήνα (2η ποιητική συλλογή)

 

1974: Ρόης Παπαγγέλου, «Κύπρος θαλασσοφίλητη», Αθήνα, (3η ποιητική συλλογή)

 <  το «Θαλασσοφίλητη» είναι Ποιητική Σύνθεση. >

 

1975: Ρόης Παπαγγέλου, «Πνοές», Αθήνα, (σ. 112), (4η ποιητική συλλογή)

 

1975: Ρόης Παπαγγέλου, «Σφαγή», Αθήνα, (σ. 48), (5η ποιητική συλλογή) 

           [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ]

 

1975: Ρόης Παπαγγέλου, «Στιγμές», Διογένης, Αθήνα  (σ. 48), (6η ποιητική συλλογή)

 

1976: Ρόης Παπαγγέλου, «Θρήνος», Διογένης, Αθήνα, (σ. 38),  (7η ποιητική συλλογή)

Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ] 

[ δες, μεταξύ άλλων, την άκρως επαινετική βιβλιοκρισία 

  του Αντρέα Καραντώνη στο περ.  "Νέα Εστία", 15-4-1977. ] 

 

1976: Ρόης Παπαγγέλου, «Ατλαντίδα», Διογένης, Αθήνα, (σ. 36), (8ηποιητική συλλογή)  

            [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ] 

            [ σημείωση: η "Ατλαντίδα" μεταφράστηκε στα Ιταλικά. 

             Εκδόθηκε μαζί με τις ιστορικές της σημειώσεις στην Ιταλία.] 

 

1977: Ρόης Παπαγγέλου, «Άτομα», Διογένης, Αθήνα, (σ. 36),  (9η ποιητική συλλογή)

 

1977: Ρόης Παπαγγέλου, «Άτρακτοι», Διογένης, Αθήνα,  (σ. 72),  (10η ποιητική συλλογή)

 

1977: Ρόης Παπαγγέλου, «Αλμπατρός», Διογένης, Αθήνα, (σ. 36), (11η ποιητική συλλογή)

            [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ] 

 

1978: Ρόης Παπαγγέλου, «Φάσεις», Διογένης, Αθήνα, (σ. 64), (12η ποιητική συλλογή)

 

1978: Ρόης Παπαγγέλου, «Ιστοί», Διογένης, Αθήνα, (σ. 72), (13η ποιητική συλλογή)

 

1979: Ρόης Παπαγγέλου, «Μάσκες», Διογένης, Αθήνα, (σ. 80), (σύμμεικτον / ποιητική συλλογή)

 

1979: Ρόης Παπαγγέλου, «Τόξα. (Ποιήματα)», Διογένης, Αθήνα, (ποιητική συλλογή)

 

1981: Ρόης Παπαγγέλου, «Έρημος», Διογένης, Αθήνα,  (σ. 40), (ποιητική συλλογή)

           [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ] 

 

1982: Ρόης Παπαγγέλου, «Όνειρα», Διογένης, Αθήνα, (σ. 48), (ποιητική συλλογή)

 

1982: Ρόης Παπαγγέλου, «Ώρες», Διογένης, Αθήνα, (σ. 32),  (ποιητική συλλογή)

 

1983: Ρόης Παπαγγέλου, «Μεσόγειος», Διογένης, (σ. 40), (ποιητική συλλογή)

           [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ]

 

1984: Ρόης Παπαγγέλου, «Γυρισμός», Διογένης, Αθήνα, (σ. 16), (ποιητική συλλογή)

           [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ] 


1985: Ρόης Παπαγγέλου, «Ψύξεις», 
Διογένης, Αθήνα, (σ. 45), (ποιητική συλλογή)

< Ο ίδιος ο ποιητής στο προλογικό του σημείωμα, με χρονολογία Λονδίνο 3-6-1984, μας πληροφορεί ότι η συγκεκριμένη ποιητική συλλογή του περιλαμβάνει 30 ποιήματα χωρισμένα σε 6 ενότητες:

/ - «Ψαύσεις»,

/ - «Υποβολές»,

/ - «Ξαφνιάσματα»,

/ - «Επεισόδια»,

/ - «Ιεροτελεστικά»,

/ - «Συγκλονισμοί».

   Η κάθε ενότητα περιλαμβάνει 4 ποιήματα.

   Η συγκεκριμένη ποιητική συλλογή είναι σε πολυτονικό σύστημα και στιχουργικά ανήκει στον ελεύθερο στίχο.

  / - δες μεταξύ άλλων:

/ - το ποίημα «Ταφή» από την πρώτη ενότητα,

/ - το ποίημα «Αγάλματα» από την δεύτερη ενότητα,

/ - το αφηγηματικό ποίημα «Παράφορα» [(ή μήπως «Παραφορά»;)] από την τρίτη ενότητα,

/ - το αφηγηματικό ποίημα «Δράμα» από την τρίτη ενότητα,

/ - το ποίημα «Υποκριτικά» από την τέταρτη ενότητα, 

/ - το ποίημα «Ψυχές» από την πέμπτη ενότητα,

/ - το ποίημα «¨Ωθηση.(Είναι ο νοτιάς λένε)» από την έκτη ενότητα.>

 

1986: Ρόης Παπαγγέλου, «Βύσματα», Διογένης, Αθήνα, (σ.46),  (ποιητική συλλογή)

 

1987: Ρόης Παπαγγέλου, «Νύξεις», Διογένης, Αθήνα, (σ. 56), (ποιητική συλλογή)

 

1989: Ρόης Παπαγγέλου, «Λοξοδρομία», Διογένης, Αθήνα,  (σ. 16), (ποιητική συλλογή)

             [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ] 


1990: Ρόης Παπαγγέλου, «Λουριά», 
Διογένης, Αθήνα, (σ. 45), (ποιητική συλλογή)

< Η ποιητική συλλογή «Λουριά» του Ρόη Παπαγγέλου «Λουριά»

απαρτίζεται από έξι ενότητες:

/ - Λανθάνοντα,

/ - Οβολοί,

/ - Υποβαστάγματα,

/ - Ράκη,

/ - Ιβίσκοι,

/ - Αναχωρήσεις. 

   Στην κάθε ενότητα εμπεριέχονται πέντε ποιήματα,

συνολικώς δηλαδή τριάντα ποιήματα.

   Ο ποιητής στον πρόλογό του επεξηγεί τον τίτλο: «Τα «Λουριά», δεσμοί και δεσμά που λύθηκαν, δετήρες… δεσίδια… που ταυτόχρονα κρατούν μα κι απελευθερώνουν το εφήμερο»

  Ένας απόηχος των «δεσμωτών» του Σπηλαίου, δεσμωτών της άγνοιας αλλά και της επιθυμίας. >

 

1991: Ρόης Παπαγγέλου, «Ύφαλα. (Ποιήματα)», Διογένης, Αθήνα, (ποιητική συλλογή)

 

1992: Ρόης Παπαγγέλου, «Σκιές», Διογένης, Αθήνα, (σ. 32), (ποιητική συλλογή)

 

1993: Ρόης Παπαγγέλου, «Χτύποι», Διογένης, Αθήνα, (ποιητική συλλογή)

 

1998: Ρόης Παπαγγέλου, «Ζωντανά», Διογένης, Αθήνα, (σ. 46), (ποιητική συλλογή)

 

2001: Ρόης Παπαγγέλου, «Κλεψύδρα», ΔιογένηςΑθήνα, (ποιητική συλλογή)

           [ Ουσιαστικά πρόκειται για Ποιητική Σύνθεση ]


2004: Ρόης Παπαγγέλου, «Διάφανα», 
Διογένης, Αθήνα, (ποιητική συλλογή)

 

2011: Ρόης Παπαγγέλου, «Πλους», Αλφειός, Αθήνα, (Ποιητική Σύνθεση)

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ – ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ 

ΞΕΝΩΝ ΠΟΙΗΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ:

 

1979: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Ύψη του Μάτσου Πίτσου [Νερούδα], Διογένης, Αθήνα.

 

1983: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Η Απόγνωση της Επίγνωσης [Έλιοτ, Γέητς, Πάουντ, Λώουελ], Διογένης, Αθήνα.

 

1984: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): «Το θαλάσσιο Κοιμητήρι» (Πώλ Βαλερύ), Διογένης, Αθήνα.

 

1986: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Αντίποδες (Έλιοτ, Λάρκιν, Λήβι), Διογένης, Αθήνα.

 

1987: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): ΜΟΝΟΛΟΓΟΙ (Έλιοτ, Λώουελ, Ουϊτμαν, Πάουντ, Φροστ), Διογένης, Αθήνα.

 

1988: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Πανόραμα (από τα Κάντος) (Έζρα Πάουντ), Διογένης, Αθήνα.

 

1993: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Ο Βασιληάς του Χάρλεμ (Λόρκα), Διογένης, Αθήνα.

 

2006: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Το μυθυσμένο μπάρκο (Αρθούρος Ρεμπώ), Διογένης, Αθήνα.

 

2008: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Λίγα από τα Άνθη του Κακού (Μπωντλαίρ), Αλφειός, Αθήνα.

 

2017: Ρόης Παπαγγέλου (απόδοση): Τέσσερα Κουαρτέτα και ηΧέρσα Γη ((Έλιοτ), Αλφειός, Αθήνα.

 

 

 

 

 

 

Τo 2011 η ποιητική σύνθεση "Ατλαντίδα"

του Ρόη Παπαγγέλου

εκδόθηκε σε ιταλική μετάφραση στην Ιταλία,  

σε ειδική χειροποίητη συλλεκτική έκδοση

από τον οίκο CappaZeta Edizioni 

σε μετάφραση του William H. Kleckner 

και επιμέλεια του Andrea Zuccolo. 

 

 

 Παρουσίαση της ποίησης του Ρόη Παπαγγέλου  

[:ΑΤΡΑΚΤΟΙ, ΑΛΜΠΑΤΡΟΣ, ΦΑΣΕΙΣ]

έγινε με αποσπάσματα (ποιητικά χωρία) και σχολιασμό,

στο περιοδικό The Charioteer της Ν. Υόρκης

(αρ.21, 1979, σσ.116-118).

   Η παρουσίαση έγινε από τον George Thaniel 

[University College, Toronto] 

ο οποίος γιά την σύνθεση  ΑΛΜΠΑΤΡΟΣ σημείωνε:

 

« In “Albatros” the poems draw from the exotic bird, which inspired  for Baudelaire his famous poem of  the same name.

   Here Papangelou goes beyond the French poet, in associating the exotic bird, which flies for extended periods 

over the waveless and white, marble-like sea / which protects the depths / with the breath of life / and the orgy of the marine world / in the bottom of silence”,

 with other phenomena of nature and with the human spirit, myths and superstitions, explorations and intuitive escapes into the unknown.

 

   The albatros becomes inevitably the symbol of man himself, who keeps pushing the frontiers of knowledge but cannot know where and when existence irself will end or at least what the outcome of his forward movement is going to be.» 

 

 

    Στην Βρετανία το ποιητικό έργο του Ρόη Παπαγγέλου εκτίμησε ο Ελληνιστής Καθηγητής Ποίησης στην Οξφόρδη Peter Levi [: Πήτερ Λήβι] ο οποίος και προλόγισε με μία δισέλιδη Εισαγωγή το βιβλίο του Ρόη Παπαγγέλου ΜΟΝΟΛΟΓΟΙ (1987).

 

 

Γράφει ο Peter Levi:  

   «Από πολλά χρόνια παρακολουθώ τα γόνιμα γραφτά του Ρόη Παπαγγέλου αρχικά διότι ήταν τόσο ικανός, και πιο μετά γιατί ήταν όχι μονάχα ένας παραγωγικός αλλά κι ένας καλός συγγραφέας, πετυχαίνων όλο και περισσότερες ευστοχίες.

    Πιο πρόσφατα έχω πιστέψει πώς είναι ωφέλιμος στην Ελληνική respublica literarum και ίσως μεγάλης σημασίας.

    Ένεκα της φύσης της σύγχρονης  Ελληνικής Διασποράς, οι περιφέρειες προσέφεραν ό,τι το κέντρο δεν μπορούσε να δώσει τον Καβάφη στήν Αίγυπτο, τον Κάλβο στην εξορία, τον Τσαλούμα στην Αυστραλία, και τον Σεφέρη πού δεν θα μπορούσε να υπάρξει χωρίς τη Σμύρνη ή χωρίς τη Γαλλία.

     Έτσι, θαρρώ πώς είναι φυσικό για τον Παπαγγέλου να έχει ζήσει και εργαστεί στην Αγγλία κι ωστόσο νάχει να προσφέρει στόν Ελληνικό βίο…. ».

 

 

Πιο κάτω ο Peter Levi συνεχίζει:

 

   «Ο Ρόης Παπαγγέλου επαναιχμαλωτίζει τα πρωτότυπα κείμενα με ένα καταπληκτικό τρόπο. Δεν υπάρχει κανένας μεταφραστής από Ελληνικά σε Αγγλικά που μεταφράζει το ίδιο καλά.

   Πολλές στροφές του Έλιοτ του, κι εννοώ μέχρι 4 και 5 αράδες κάθε φορά, ώστε κάποιος να αισθάνεται τη συνέχεια και την αντιδιαστολή του ρυθμού, καθώς και το αδιαμφισβήτητο των κατακλείδων του, είναι ωσάν κρυφή γραφή του ίδιου του Έλιοτ στα Ελληνικά...».

 

 

 




ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ του ΡΟΗ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ

 

Ποιήματα του Ρόη Παπαγγέλου μεταφράστηκαν στα Αγγλικά, Γερμανικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Ισπανικά.

Μία μικρή ενδεικτική παράθεση, δεδομένου ότι τα μεταφρασθέντα ποιήματα του είναι πάνω από πενήντα.  

 

 

ΕΚΜΑΓΕΙΟ

The Amaranth, No 6, 1983,

University of Toronto, Modern Greek Studies

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΟΝΕΙΡΑ», 1982

 

ΕΚΜΑΓΕΙΟ

 Leuvense Letters, No 4, 1987,

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΟΝΕΙΡΑ», 1982

 

ΠΡΟΤΟΜΕΣ

The Amaranth, No 6, 1983,

University of Toronto, Modern Greek Studies

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΟΝΕΙΡΑ», 1982

 

ΦΩΤΟΣΚΙΑΣΕΙΣ

Tendrils, A Bilingual Anthology of Contemporary Greek Poetry,1989 Toronto, Amaranth Editions

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο «ΝΥΞΕΙΣ», 1987

 

ΠΡΟΤΟΜΕΣ

The Poet & his Reader, 9th European Poetry Festival, 1987

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΟΝΕΙΡΑ» 1982

 

ΥΠΟΛΟΙΠΑ

The Poet & his Reader, 9th European Poetry Festival, 1987,

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΦΑΣΕΙΣ», 1978

 

ΑΠΟΘΑΝΑΤΙΣΜΑ

The Poet & his Reader, 9th European Poetry Festival, 1987,

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΒΥΣΜΑΤΑ», 1986

 

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ

The Poet & his Reader, 9th European Poetry Festival, 1987,

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του ανέκδοτο 1987  

 

ΛΟΞΟΔΡΟΜΙΑ

The Poet & his Reader, 9th European Poetry Festival, 1987,

στα ΑΓΓΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του ΛΟΞΟΔΡΟΜΙΑ, 1978 (απόσπασμα – τότε ακόμη ανέκδοτο)  

 

ΚΑΤΟΠΤΡΙΣΜΟΣ

Polyptychon, POP, No 8, 1990, Πολιτιστική Ομάδα Πρωτοβουλίας – Γερμανία

στα ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΛΟΥΡΙΑ», 1990

 

ΘYΕΛΛΑ

Polyptychon, POP, No 8, 1990, Πολιτιστική Ομάδα Πρωτοβουλίας- Γερμανία

στα ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΛΟΥΡΙΑ», 1990

 

Ο ΜΥΛΟΣ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΝΥΞΕΙΣ», 1987

 

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΝΥΞΕΙΣ», 1987

 

ΠΛΕΚΤΟ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΝΥΞΕΙΣ», 1987

 

ΕΙΔΗΣΗ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΝΥΞΕΙΣ», 1987

 

ΚΑΡΤΑ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΝΥΞΕΙΣ», 1987

 

ΔΩΜΑΤΙΟ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του «ΛΟΥΡΙΑ», 1990

 

ΑΦΟΣΙΩΣΗ

Instituto Universitario Oriantale, Napoli, 1988

στα ΙΤΑΛΙΚΑ

- από το βιβλίο του  «ΛΟΥΡΙΑ», 1990

 




Όπως δηλώνει ο Ρόης Παπαγγέλου:

 

« Το Έργο του δημιουργού είναι να δημιουργεί.

 Όχι να αναλώνεται στην προώθηση και προβολή τού έργου του. »

 

  Ας θυμηθούμε μερικές απόψεις του όπως έχουν καταγραφεί στο «Ποιητικό είδος»:

 

   « Στόχος είναι η απέκδυση ενός εσωτερικού σάλου με την ποιητική χρήση της γλώσσας »

 

Και

 

« Αν λοιπόν ένα ποίημα

είναι η ευτυχής συγκυρία

ποιητή και μοιραίας στιγμής ενόρασης,

τούτη η αυτογενής στιγμή

εγκλείει τα  πιο ποικίλα 

τη γοητευτική πραγματικότητα του ονείρου,

πράγματα αόρατα,

συρίγματα ανήκουστα,

μοναχικές κραυγές

κορμούς ή τοίχους που ματώνουν,

νότες βουβές,

ψιθύρους μόλις πού τους νοιώθεις,

επισφαλή αφουγκράσματα πέρα από το πραγματικό. »

 

 

  Ακόμα ο Ρόης Παπαγγελου επισημαίνει:  

 

«Το καλλιτεχνικό έργο

δεν φαίνεται να προσδιορίζεται

από τη συσχέτισή του

με κάποιον αποδέκτη (θεατή, αναγνώστη)».












ΡΟΗΣ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ
"ΠΛΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΡΟΗ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ"




για να εμφανιστεί το κείμενο πατήστε με το ποντίκι επί της ανωτέρω υπερσύνδεσης

τα ποιήματα και τα κριτικά σημειώματα 
από το προσωπικό αρχείο του Ρόη Παπαγγέλου


ανάρτηση 4 Ιανουαρίου 2023 



















ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΕΛΕΣ
"Αντι...σώματα"
ποιητική συλλογή - 2020


Δημήτρης Φιλελές

«Αντι...σώματα»,

εκδ. Απόπειρα, Αθήνα, (σ. 147), Μάρτιος 2020

(3η ποιητική συλλογή)

 

 


Το εξώφυλλο του βιβλίου:`


 

   Ο Δημήτρης Φιλελές (γένν. 1961, Αθήνα) εμφανίσθηκε εκδοτικά στην ποίηση στα 2017 με την ποιητική συλλογή «Μυθ...ιστόρημα» (Απόπειρα, Αθήνα). Η δεύτερη ποιητική συλλογή του, ένα χρόνο αργότερα στα 2018, έφερε τον τίτλο και την υπόσχεση «Θρ…ίαμβοι και Απώλειες» (Απόπειρα, Αθήνα). Φυσικά η προετοιμασία για τις δύο ποιητικές συλλογές του καθώς και για την παρούσα, τρίτη ποιητική συλλογή του (2020), είναι προετοιμασία και δοκιμασία χρόνων.

  H τρίτη κατά σειράν έκδοσης ποιητική συλλογή του Δημήτρη Φιλελέ «Αντι…σώματα», Απόπειρα, Αθήνα, 2020, αποτελείται από 93 συνολικά ποιήματα.

   Η ποιητική συλλογή διαιρείται σε πέντε ποιητικές ενότητες. Τα ποιήματα σε μονοτονικό. Υπάρχουν ποιήματα σε ελεύθερο στίχο που είναι και τα περισσότερα στη συλλογή (οι τρεις πρώτες ποιητικές ενότητες) και ποιήματα σε παραδοσιακό στίχο (οι δύο τελευταίες ποιητικές ενότητες).

 

Η διάταξη της συλλογής ανά ενότητες:

(ενδεικτικά αναφέρονται και κάποια ποιήματα ανά ενότητα)

 

Ενότητα 1η: Αριθμογραμμή (30 ποιήματα)

/ - «Ποίηση»

/ - «Αθωότητα»

/ - «Λογχοφόρα σμήνη»

/ - «Δημοπρασία»

/ - «Ρωγμή»

/ - «Κίρκη»

/ - «Μετέωρο βήμα»

/ - «Εμπόριο»

 

Ενότητα 2η: Τοπία της φαντασίας (22 ποιήματα)

/ - «Από φως και πέτρα»

/ - «Κολόνες»

/ - «Κοσμική τάξη»

/ - «Παπαρούνα»

/ - «Πεταλούδες»

/ - «Πανσέληνος καλοκαιριού»

/ - «Θραύσματα»

/ - «Νέα εποχή»

 

Ενότητα 3η: Κατοπτρισμοί (19 ποιήματα)

/ - «Καπιταλισμός»

/ -  «Μικροαστού επικήδειος»

/ - «Εκείνο το ξημέρωμα»

/ - «Χρέος»

/ -  «Εαρινή έλευση»

/ -  «Συρματόπλεγμα»

/ - «Δεν έχουμε χρόνο»

/ - «Προτροπή»

 

Ενότητα 4η: Ταξιδεύοντας νότια (10 ποιήματα)

/ -  «Βυθός»

/ -  «Γερανοί»

/ - «Η θάλασσα που κλαίει»

/ -  «Κίτρινος Καπνός»

/ - «Μαριονέτες»

/ - «Μετανάστης»

/ -  «Ναυάγιο»

/ - «Ταξίδια»

 

Ενότητα 5η: Κακώς κείμενα (12 ποιήματα)

/ - «Άφρονες φτωχοί»

/ - «Εκτός εμβέλειας»

/ - «Ουραγοί»

/ - «Η φάμπρικα»

/ - «Ο Λιάκος»

/ - «Μάθημα Ιστορίας»

/ - «Της Πρωτοχρονιάς…»

/ - «Προς αγοραίους επιστολή»

 

 

Μελοποιήσεις ποιημάτων της συλλογής:

Ο Νίκος Βρεττός, ένας εραστής της μουσικής και της ποίησης, ένας σύγχρονος τροβαδούρος, έχει μελοποιήσει τα ποιήματα «Ναυάγιο», «Μάθημα ιστορίας» και «Προς αγοραίους επιστολή».

Τα τραγούδια έχουν αναρτηθεί στο youtube στις διευθύνσεις:

ΝΑΥΑΓΙΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΕΛΕΣ & ΝΙΚΟΣ ΒΡΕΤΤΟΣ - YouTube

ΜΑΘΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΕΛΕΣ - ΝΙΚΟΣ ΒΡΕΤΤΟΣ - YouTube

ΠΡΟΣ ΑΓΟΡΑΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΕΛΕΣ - ΝΙΚΟΣ ΒΡΕΤΤΟΣ - YouTube

Ο Φίλιππος Πλακιάς, κατ’ επάγγελμα μουσικός με προσωπική δισκογραφία και συνεργάτης γνωστών καλλιτεχνών στον χώρο του έντεχνου τραγουδιού, έχει μελοποιήσει τα ποιήματα «Κίτρινος καπνός» και «Μαριονέτες».

Τα τραγούδια έχουν αναρτηθεί στο youtube στις διευθύνσεις:

ΚΙΤΡΙΝΟΣ ΚΑΠΝΟΣ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΕΛΕΣ - ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΛΑΚΙΑΣ - YouTube

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΛΑΚΙΑΣ - ΜΑΡΙΟΝΕΤΕΣ - YouTube

 

 

Κριτικές:

Από το κριτικό σημείωμα της Τέσυς Μπάιλα, συγγραφέως, στο CultureNow.gr (απόσπασμα)

 

«Συγκινεί ιδιαίτερα η τέταρτη ενότητα με τίτλο Ταξιδεύοντας νότια, μια ενότητα που συνομιλεί διακειμενικά με το σημαντικό έργο του Νίκου Καββαδία «Ο Σταυρός του Νότου» και η ποίηση του Φιλελέ παίρνει κάτι από τον αέρα της ποίησης του μεγάλου ποιητή της ελληνικής ναυτοσύνης. Ο κίνδυνος που καραδοκεί στα κύματα της θάλασσας, το ναυάγιο, ο θαλασσινός ερωτισμός του νόστου, της επιστροφής στη γη της πατρίδας, στη ζεστή αγκαλιά που προσμένει, η διαχείριση της μνήμης σε ώρες μοναχικές που ευνοούν την περισυλλογή, οι νοτισμένες, όλο αλμύρα περιγραφές και το πάθος του ναυτικού, χαρακτηριστικό στοιχείο του ελληνισμού από την αρχαιότητα, παίρνουν τη μορφή μιας σειρά ποιημάτων με κορυφαίο το ποίημα «Κίτρινος καπνός» όπου : Είναι ένας κίτρινος καπνός που μας τυλίγει/ στου λιμανιού τις αποβάθρες, στα μουράγια/ όλο πληθαίνουν ένα γύρω τα ναυάγια/ και η ζωή μας πάντα βγαίνει τόσο λίγη./ Τοπίο γκρίζο της καρδιάς το πανωφόρι/ ξύλο που καίγεται κι αφήνει πίσω στάχτη/ πάνω μας βγάζει ο καιρός όλο το άχτι/ του γυρισμού λησμονημένο το βαπόρι./ Πού να ‘βρει χώρο το κορμί να ξαλαφρώσει/ μιαν αγκαλιά ζεστή τη γύμνια να τυλίξει/ πριν το χαμόγελο στα χείλη μας πετρώσει/ τα χέρια λύνουν τα σκοινιά κι όλο ματώνουν/ λυσσάει ο άνεμος στην ξέρα να μας ρίξει/ δυο μάτια στο γιαλό θυμάμαι που βουρκώνουν».

 

Πηγή : «Αντί…σώματα»: Ποιητική αγωνία και ρεαλισμός | CultureNow.gr

 

 

Απόσπασμα από το κριτικό σημείωμα του Χρίστου Γ. Ρώμα, φιλόλογου-συγγραφέα.

«Με το τέλος της ανάγνωσης των ποιημάτων της συλλογής, ο επαρκής αναγνώστης έχει την αίσθηση που δημιουργεί η αληθινή ποίηση, ότι δηλαδή η ποίηση αυτή τον αφορά. Τον αφορά, γιατί του αποκαλύπτει όσα οι συμβάσεις της ζωής θέλουν να του αποκρύψουν. Τον αφορά, γιατί καταγγέλλει όσα η καθημερινότητα και ο φόβος θέλουν να αποσιωπήσουν. Τον αφορά, γιατί του φωτίζει την ομορφιά της φύσης και των όντων, που η σκοτεισμένη του συνείδηση αγνοεί. Τον αφορά, τέλος, γιατί του ενεργοποιεί τις αντιδράσεις σε κάθε σκόπιμη παραχάραξη της ηθικής, του δικαίου και της αλήθειας.

Όμως, ο αναγνώστης καταλήγει και σε μια άλλη διαπίστωση. Κατανοεί δηλαδή πώς η ζωή γίνεται τέχνη και η τέχνη ζωή. Και πώς, ακόμη, ο ποιητής ως άνθρωπος έχει ευαίσθητες τις κεραίες, ώστε να συλλαμβάνει γεγονότα και απλές μορφές των πραγμάτων και να τα μεταμορφώνει σε Τέχνη.

Ο Δημήτρης Φιλελές, ο εκπαιδευτικός, είναι και τεχνίτης ζωγράφος - ποιητής. Καταξιώνει τη ζωή του μέσω και της τέχνης. Ενεργοποιεί σώμα και σκέψη. Ζωοποιεί τις υψηλές έννοιες : αξιοπρέπεια και ματαιότητα, δημιουργία και θάνατος, πόνος και εγκαρτέρηση, έρωτας και φυσική ομορφιά, αντίσταση και συγκατάβαση, γνώση και ειρωνεία, αυτοπροσδιορισμός και μοίρα, ανθρωπιά και δικαιοσύνη, πατριωτισμός και παιδεία.

Είναι αυτές κυρίαρχες έννοιες, που φαίνεται πως αναδύονται μέσα από έναν εσωτερικό διάλογο του ποιητή με τα όντα γύρω του. Κάθε τέτοια συνομιλία, όμως, αποτελεί σύνθεση πόνου και γνώσης και έχει χαρακτηριστικά δημιουργικής αποκάλυψης σε έναν κόσμο, που παραείναι λογικός για να δεχτεί την αλήθεια˙ παραείναι γραφικός για να δεχτεί την ομορφιά˙ παραείναι χορτάτος για να δεχτεί τη δυστυχία˙ παραείναι οργανωμένος για να δεχτεί της ποίησης την ανυπακοή˙ παραείναι ρεαλιστής για να δεχτεί τον ρομαντισμό ενός άλλου κόσμου που ονειρεύεται η ποίηση.

Και αυτός είναι ο αιώνιος στόχος της τέχνης.»











 


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΦΟΠΟΥΛΟΣ
" Τα ρόδα της Μυρτάλης "
ποιητική συλλογή - 1931

Γ.Θ. Βαφόπουλος«Τα ρόδα της Μυρτάλης»

 Γ.Θ. Βαφόπουλος, «Τα Ρόδα της Μυρτάλης. (Ποιήματα)», Θεσσαλονίκη, 1931

- i) Η ποιητική συλλογή του Γιώργου Βαφόπουλου «Τα Ρόδα της Μυρτάλης» 

σύμφωνα με τον Ξενοφώντα Α. Κοκόλη θεωρείται ως:

 «το πρώτο βιβλίο όλης της σαλονικιώτικης ποιητικής παραγωγής»

           (  - πηγή: Ξ.Α. Κοκόλης, 1979, σ.15. )

- ii.)  Ο ποιητής Γιώργος Βαφόπουλος υπογράφει ως: Γ.Θ. Βαφόπουλος 

         (Γιώργος Θώμος Βαφόπουλος).

- iii.) Σε τηλεοπτική εκπομπή-αφιέρωμα (ατυχώς χ.χ.) από την ΕΡΤ στη Βόρειο Ελλάδα για τον Γ.Βαφόπουλο ο ίδιος ο ποιητής αποκάλυψε:

  «Η συγκεκριμένη ποιητική συλλογή έχει δύο σύμβολα έρωτα:

α) «Μυρτάλη»: από το όνομα αρχαίας εταίρας, ο αγοραίος έρωτας,

β) «Λυδία»: ο άνευ οικονομικής διαμεσολάβησης έρωτας.

  Σύμφωνα με τον ποιητή ο έρωτας αποτελείται και από τα δύο σύμβολα/καταστάσεις έρωτα.

  Εναρκτήριο ποίημα της συγκεκριμένης συλλογής το «Ερωτική Ολονυχτία», στο οποίο ο ποιητής καλεί την «Μυρτάλη»

  Στην ίδια εκπομπή επίσης, στην οποία μεταξύ άλλων μίλησε και ο Γιάννης Ρίτσος και απήγγειλε ποιήματα του Γ.Θ. Βαφόπουλου, ο Γιώργος Βαφόπουλος αποκάλυψε πως όταν είχε επισκεφθεί ο Κωστής Παλαμάς την Θεσσαλονίκη (το 1927;), ο Κωστής Παλαμάς τον κατακύρωσε και τον καθιέρωσε στο αναγνωστικό κοινό της Θεσσαλονίκης και μάλιστα του πρότεινε να επικοινωνήσει με το περ. Νέα Εστία και τον Γρηγόριο Ξενόπουλο.

   Η πρώτη εμφάνιση του ποιητή στο περ. «Νέα Εστία», Μάρτιος 1928.

 

- iv.) Επιλεγέντα αποσπάσματα από κριτική του Πέτρου Σπανδωνίδη (1932):

 {  Ο Βαφόπουλος, ένας νέος, μόλις 26 χρονών. Εξέδωκε μιά ποιητική συλλογή με τον τίτλο «Τα ρόδα της Μυρτάλης», την πρώτη για την οποίαν η Μακεδονία μπορεί να μή ντρέπεται.

   «Τα Ρόδα της Μυρτάλης» είναι μιά τραγική προσπάθεια απελευθερώσεως από το πάθος, το ερωτικό πάθος. Ναί, πάθος. Γιατί ο Έρωτας του Βαφόπουλου δεν είνε ούτε το εκστασιακό αίσθημα των ρομαντικών ούτε έχει το ρεαλιστικό χαρακτήρα των αρχαίων, για τους οποίους «εννυχεύει εν μαλακαίς παρειαίς νεάνιδος». Για το Βαφόπουλο έχει, κάτι απ τη σκληρότητα της Ανάγκης ή απ το αδυσώπητο της Μοίρας. Είναι πάθος, μουγκό θεριό, που έχει δόντια και δαγκάνει χωρίς να μπορή να διακρίνη πού, γιατ’ είναι τυφλό.

   …  Άλλη εντύπωση από τα ίδια ποιήματα. Υπάρχει μιά μοιραία αρρώστεια, που φέρνει πολύ κοντά στους ανθρώπους την ιδέα του θανάτου. Και δεν υπάρχει χειρότερο είδος θανάτου από την παρουσία της πελιδνής αυτής ιδέας, ιδέας που σε κάθε στιγμή ψυχικής προετοι­μασίας σου για τη ζωή—και στην ώρα την πιο κρίσιμη της προετοι­μασίας αυτής—επεμβαίνει, αναπηδάει άξαφνα μπροστά σου σα φάντα­σμα—σκελετός του μέλλοντος εαυτού σου και κόβει και παγώνει σου κάθε πρόθεση για χαρά και για απόλαυση της ζωής.

   Είναι φοβερή αλήθεια η ανοιχτίρμονη αίσθηση, ότι κάθε βήμα, που κάνεις στη ζωή σου είν’ ένα ακόμη γλύστρημα προς την ανυπαρξία! Είναι τραγικό να μοιάζη σου η ζωή με φύλλο, που πέφτει από τη δρύ και «χλωμό γλυστράει στην πέτρα κάτου». Το αίσθημα μιας διαρκούς πτώσεως, ιδού ό,τι είναι αντίθετο προς το αίσθημα της ζωής που ση­μαίνει κατάκτηση, απαλλαγή, απελευθέρωση, ανύψωση.

   Ο Έρωτας κι ο Θάνατος περασμένοι απ την ψυχή του Βαφόπουλου πήραν έτσι προσωπική, ατομική σφραγίδα. Δεν είναι εκφράσεις καθολικές της ζωής του ανθρώπου: ο Έρωτάς του είναι φοβερός, ο θά­νατός του δεν κόβει απότομα τη ζωή του ανθρώπου, αλλά τη λιγο­στεύει από λίγο λίγο. Έτσι ο Βαφόπουλος εκφράζει τον ιδιότυπο ατο­μικό του κόσμο. Παρέχει στην ύλη του έργου του εκείνο που λέμε ιδιομορφία.

                                                                Π. ΣΠΑΝΔ             }

/ - πηγή: περ. «Μακεδονικές Ημέρες», Θεσσαλονίκη, τεύχος 1, Μάρτιος 1932, στήλη: Σημειώματα, κριτικό σημείωμα: Γ.Θ. Βαφόπουλου, «Τα ρόδα της Μυρτάλης» (Ποιήματα), συντάκτης: Πέτρος Σπανδωνίδης, σ. 39-40.












Ρόης Παπαγγέλου


ΑΛΙΕΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

   ΤΟΥ ΡΟΗ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ




 

Αλιεύματα - Παπαγγέλου

 


Πατήστε με το ποντίκι επι του ανωτέρω συνδέσμου για εμφάνιση του κειμένου





 Το παρόν ιστολόγιο λειτούργησε ως χώρος δεξίωσης των κειμένων και των επιλεχθέντων ποιημάτων του Ρόη Παπαγγέλου, επιλογή της παρουσίασης-ΑΛΙΕΥΣΗΣ  που έχει κάνει ο ίδιος. 

  










  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ρόης Παπαγγέλου

      ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

             ΤΟΥ ΡΟΗ ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ

 

 


 

ΜΕΡΟΣ Ι.      (δεκαετία 1970)



 ΡΩΓΜΕΣ - 1974 


 «Ονειροπόλημα» (ποιητική συλλογή: «Ρωγμές») 1974


  ΣΤΡΟΦΕΣ - 1974 


 « Αναφορά » (ποιητική συλλογή: «Στροφές») 1974


 

 ΚΥΠΡΟΣ - 1974 


 

« Θαλασσοφίλητη » (Ποιητική Σύνθεση)

– από την ποιητική συλλογή: «Κύπρος» 1974  

 


 

 

 ΠΝΟΕΣ - 1975 

 « Στύγα » (ποιητική συλλογή: «Πνοές») 1975

 


 ΣΦΑΓΗ - 1975

« Σφαγή » (Ποιητική Σύνθεση) 1975


  ΣΤΙΓΜΕΣ - 1976 


 « Αντίληψη » (ποιητική συλλογή: «Στιγμές) 1976

 


 

 

 ΘΡΗΝΟΣ - 1976 


 « Θρήνος » (Ποιητική Σύνθεση) 1976    

 


 

 

 ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ - 1976 


 « Ατλαντίδα »  (Ποιητική Σύνθεση) 1976

 


 

 

 

 ΑΤΟΜΑ - 1977

 « Κατεδάφιση »  (ποιητική συλλογή: «Άτομα») 1977

 


 

  ΑΤΡΑΚΤΟΙ - 1977

 « Αυγή »  (ποιητική συλλογή: «Άτρακτοι») 1977


 

 

 ΑΛΜΠΑΤΡΟΣ - 1977

 « Αλμπατρός »  (Ποιητική Σύνθεση) 1977

 

  

 ΦΑΣΕΙΣ - 1978 

« Μεταμόρφωση »  (ποιητική συλλογή: «Φάσεις») 1978


  ΙΣΤΟΙ - 1978 

« Αλλαγές »  (ποιητική συλλογή: «Ιστοί») 1978


 

 

 ΜΑΣΚΕΣ - 1979 

« Ροδοχρώματα »  (ποιητική συλλογή: «Μάσκες») 1979


 

 

 ΤΟΞΑ - 1979 

« Τοπίο »  (ποιητική συλλογή: «Τόξα») 1979


 

 

 

 

 

ΜΕΡΟΣ ΙΙ. (δεκαετία 1980)

 

 

 

ΗΧΟΙ – 1980

 

« Χρώματα » (ποιητική συλλογή: «Ήχοι») 1980


 

  

ΕΡΗΜΟΣ – 1981

« Έρημος »  (Ποιητική Σύνθεση) 1981


 ΟΝΕΙΡΑ – 1982

 « Τελεία » (ποιητική συλλογή: «Όνειρα») 1982

 





ΩΡΕΣ - 1982


« Ναυσιβλάβεια »  (ποιητική συλλογή: «Ώρες») 1982

 


 

 

  

ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ – 1983

 


 

« Μεσόγειος » (Ποιητική Σύνθεση) 1983

 


 

 

 

  

ΓΥΡΙΣΜΟΣ – 1984

 


 

« Γυρισμός » (Ποιητική Σύνθεση) 1984

 


 

  

ΨΥΞΕΙΣ – 1985

 


 

« Άρνηση » (ποιητική συλλογή: «Ψύξεις») 1985

 


 

 

 

ΒΥΣΜΑΤΑ -1986

 


 

 « Ο κ. Πατερόν » (ποιητική συλλογή: «Βύσματα») 1986

  


 

 

 ΝΥΞΕΙΣ -1987

 


 

« Τιμωρία »  (ποιητική συλλογή: «Νύξεις») 1987

   


 

 

 

ΛΟΞΟΔΡΟΜΙΑ – 1989

 


 

« Λοξοδρομία »  (Ποιητική Σύνθεση) 1989

 


 

 

 

   

  

ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ.        (δεκαετία 1990)

 

 


  

 

ΛΟΥΡΙΑ – 1990

 


 

« Θύελλα »  (ποιητική συλλογή: «Λουριά») 1990

 

 


 

 

 

 

ΥΦΑΛΑ – 1991

 


 

« Πρόκληση »  (ποιητική συλλογή: «Ύφαλα») 1991

 


 

 

 

 

ΣΚΙΕΣ – 1992

 


 

« Ποιητής »  (ποιητική συλλογή: «Σκιές») 1992

 


 

 

 

 

ΧΤΥΠΟΙ – 1993

 


 

« Ο κ. Ιδιαίτερος »  (ποιητική συλλογή: «Χτύποι») 1993

 


 

 

 

 

ΖΩΝΤΑΝΑ – 1998

 


 

« Μάρτυρας »  (ποιητική συλλογή: «Ζωντανά») 1998

 

 


 

    

ΜΕΡΟΣ IV.        (δεκαετία 2000)

 

 

  

 

 

ΚΛΕΨΥΔΡΑ – 2001

 


 

« Κλεψύδρα »  (Ποιητική Σύνθεση)  2001

 


 

 

  

ΔΙΑΦΑΝΑ – 2004

 


 

« Γύρισμα »  (ποιητική συλλογή: «Διάφανα») 2004

 


 

 

 

 

 

ΜΕΡΟΣ V.        (δεκαετία 2010)

 

 

 

ΠΛΟΥΣ – 2011

 


 

« Πλους »  (Ποιητική Σύνθεση) 2011

 

 


 

 

 

   Η δωρικού χαρακτήρα περιδιάβαση στην ποίηση του Ρόη Παπαγγέλου διαιρέθηκε σε ενότητες με βάση τις δεκαετίες για την πιο εύκολη παρακολούθηση της εκδοτικής πορείας του ποιητή.

  Η χρονολογική αυτή διαίρεση δεν αναφέρεται σε περιόδους (φάσεις) της ποιητικής δημιουργίας του Ρόη Παπαγγέλου.

   Το κείμενο που απέστειλε ο Ρόης Παπαγγέλου με τίτλο "Περιδιάβαση στην ποίηση του Ρόη Παπαγγέλου" είναι ενιαίο, χωρίς την άτυπη διαίρεση σε δεκαετίες. Επειδή όμως το κείμενο ήταν σε μορφή pdf, και η συγκεκριμένη επιλογή (pdf) δημιουργούσε δυσκολίες ως προς την ανάρτησή του, ως λύση εμφάνισης επιλέχθηκε η φωτογράφηση κάθε σελίδας του κειμένου χωριστά, ως υποστηλώματα ή ως ενδεικτικοί άξονες ώστε οι φωτογραφίες αναμεταξύ τους να οριοθετηθούν, ετέθησαν ενδιαμέσως τίτλοι των ποιημάτων και των ποιητικών συλλογών, καθώς και η άτυπη διάτμηση σε δεκαετίες. 

    Το παρόν ιστολόγιο λειτούργησε ως χώρος δεξίωσης του κειμένου και των επιλεχθέντων ποιημάτων του Ρόη Παπαγγέλου, επιλογή της παρουσίασης-περιδιάβασης που έχει κάνει ο ίδιος. 






 











Δεν υπάρχουν σχόλια:

αναγνώσεις: Κική Δημουλά "Γράμμα" ποιητική συλλογή " Έρεβος " (1956) επιμέλεια-απαγγελία: Δημήτρης Φιλελές

  Κική Δημουλά « Γράμμα » ποιητική συλλογή «Έρεβος» αναγνώσεις           Η ποιήτρια Κική Δημουλά (Αθήνα, 6 Ιουνίου 193...